top of page

Halo)),

kam to bude?

inovační projekt poptávkové dopravy

Integrované dopravy Středočeského kraje

15

-6

47

45

Dny

Hodiny

Minuty

Sekundy

1. Objednám dopravu
Spoje poptávkové dopravy naleznete v každém vyhledávači. V aplikaci PID Lítačka ale máte možnost vybraný spoj rovnou objednat. U každého spoje naleznete tlačítko, které Vás přesměruje na chatbota (virtuální chatovací asistent), který s Vámi vyřeší vše potřebné. Pokud například nemáte chytrý telefon, můžete zavolat na speciální infolinku, kde je pro Vás nonstop k dispozici voicebot (virtuální hlasový asistent), který se Vás doptá na všechny informace, které jsou pro vytvoření objednávky potřeba.
3. Přijde mi potvrzení jízdy
Chatbot nebo voicebot Vám sdělí výsledek plánování a zeptá se Vás na potvrzení jízdy. Pokud ji potvrdíte, objednávku uložíme a vy se svou jízdou můžete počítat. Přijde Vám také potvrzující SMS zpráva.
2. Poptávka se zaregistruje
Jakmile máme všechny potřebné informace, necháme pracovat autonomní algoritmus, který přepočítá všechny objednávky a, pokud je kapacita, naplánuje vaši jízdu. To vše se děje v reálném čase.
4. Přijede vozidlo
Ve chvíli, kdy se bude blížit příjezd Vašeho auta, zašleme Vám SMS zprávu s informacemi o vozidle. Pak už jen stačí, abyste byli na zastávce a užili si jízdu.

Co je to poptávková doprava?

Takzvaná poptávková doprava je koncept dopravy, který nepracuje s fixními trasami, jízdními řády nebo časy jako klasická linková doprava. Umožňuje zcela dynamickou tvorbu tras, které jsou vytvořeny na míru cestujícím podle jejich poptávky. V zahraničí je tento koncept známý jako „demand responsive transport“ nebo „transport on demand“.

V celém konceptu hrají zásadní roli technologie. Ty mají na starosti sběr a zpracování poptávek od cestujících a jejich přeměnu v konkrétní optimalizované trasy, a to vše v reálném čase. Efektivní realizaci konceptu poptávkové dopravy umožňuje rozvoj technologií, jako jsou voicebotové a chatbotové služby nebo pokročilé algoritmy na plánování tras, založené na umělé inteligenci.

V praxi to může vypadat tak, že spoje, které jsou dnes zajišťovány standardními vozidly a jejichž kapacita není výrazněji naplněna, mohou být efektivněji nahrazeny menšími vozidly v poptávkovém režimu. V systému Pražské integrované dopravy může takový koncept řešit několik problémů. Jedná se zejména o obsluhu vybraných oblastí ve večerních obdobích nebo o víkendech, kdy současná linková doprava nabízí neatraktivní intervaly. Poptávková doprava může být efektivně realizována menšími vozidly, což umožňuje využití řidičů s řidičským oprávněním B, namísto D, kterých je na trhu práce dlouhodobý nedostatek. Inteligentní plánování také přináší možnost efektivnějšího vynaložení financí určených na veřejnou hromadnou dopravu.

linková doprava

poptávková doprava

Jak to funguje?

Zatraktivnění veřejné dopravy

Naším cílem je přizpůsobit se co nejvíce potřebám cestujících. Běžné linky s pevnou trasou a jízdním řádem často potřebnou flexibilitu neumějí nabídnout. Prostřednictvím poptávkové dopravy jsme schopni nabídnout spojení šité na míru momentálním potřebám lidí, a to jak místně, tak časově. Můžeme tím nabídnout dopravu v okrajových časech, kdy už se klasický autobus nevyplatí provozovat a lidé se nestačí vrátit domů veřejnou dopravou.

Více cestujících ve veřejné dopravě, méně v autech

Díky komfortnímu pokrytí všech časových období odpadá nutnost používat auto, byť jen jako návoz k nádraží na vlak. Pokud mohou lidé snadno a pohodlně cestovat pomocí veřejné dopravy i v pozdních hodinách nebo v noci, nemusí se vázat na auto. Kvůli tomu dnes jezdí autem na vlak i ráno v době špičky, kdy bývají silnice nejplnější. Poptávková doprava může vést k uvolnění parkovacích míst a k celkovému zlepšení situace v okolí vlakových nádraží. Navíc díky integrovanému tarifu PID, kdy stejná jízdenka platí ve vlaku i ve vozech poptávkové dopravy, mnohdy lidé nezaplatí víc než dnes.

Efektivnější využití veřejných financí i snížení emisí

Místo běžných autobusů budou na linkách poptávkové dopravy nasazena vozidla pro přepravu do osmi osob, díky čemuž dojde ke snížení nákladů na provoz. Tato vozidla jsou také jednodušší na údržbu a díky nižší spotřebě i šetrnější vůči životnímu prostředí. A díky optimalizovaným trasám zvýšíme efektivitu provozu – se stejným počtem vozidel obsloužíme mnohem více lidí, kterým navíc zkrátíme dojezdové časy do cíle cesty.

Úspora nedostatkových řidičů „D“

K řízení vozidel PID Haló postačí řidičské oprávnění skupiny B. Snížení nároků na řidiče pomůže snížit nedostatek řidičů autobusů, se kterým se již delší dobu potýkají téměř všichni dopravci nejen ve Středočeském kraji. Zároveň můžeme nabídnout práci těm, kteří se obávali usednout za volant velkého autobusu.

Pilotní provoz

Pro pilotní projekt byla vybrána oblast v okolí Českého Brodu, kde bude realizován večerní provoz poptávkové dopravy nízkokapacitními vozy, který bude doplňovat současnou nabídku spojů, která končí již kolem 20. hodiny v pracovní dny. Hlavní funkcí poptávkové dopravy v rámci tohoto pilotního projektu bude navázání na vlaky linky S1 z Prahy a zajištění návazné dopravy v okolí Českého Brodu (s dostupností do 15 minut). K dispozici budou dvě vozidla flexibilně reagující na aktuální poptávku.

Českobrodsko
19-24
9. 8. 2024

Kraj vyzkouší autobusy na zavolání, cestující s Lítačkou svezou zdarma

Středočeský kraj otestuje poptávkovou dopravu. Má vyřešit i nedostatek řidičů autobusů

Nejezdí k vám autobus? Robot vám pošle mikrobus a sestaví ideální trasu

Legislativa

V rámci aktuálně platné legislativy existuje řada omezení, která zapříčiňují to, že není možné provozovat plně dynamický model poptávkové dopravy v závazku veřejné služby. Hlavními omezeními jsou: nutnost definice přesné trasy s konkrétními zastávkami (která je v plně dynamickém konceptu poptávkové dopravy flexibilní) a nutnost předložení jízdního řádu s pevnými časy (což v plně dynamickém konceptu poptávkové dopravy není možné zajistit s ohledem na proměnlivost poptávky).

IDSK za pomoci nasmlouvané advokátní kanceláře dokončilo celkovou rešerši legislativy, jejíž cílem byla definice problémových částí legislativy a nastínění možného řešení. Navržené úpravy se týkají zejména Zákona č. 111/1994 Sb. (Zákon o silniční dopravě), Zákon č. 194/2010 Sb. (Zákon o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů) a dalších zákonů, vyhlášek a nařízení vlády.

Podporu pro prosazování legislativních změn jsme už získali například od Asociace krajů České republiky.

§
bottom of page